۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۷۱۴۹۵۵
معاون آموزش حوزه های علمیه:

قوام علوم حوزوی بر محور پژوهش است| قله پژوهش حوزه امثال الغدیر است

قوام علوم حوزوی بر محور پژوهش است| قله پژوهش حوزه امثال الغدیر است
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد بر لزوم تلاش اساتید برای نهادینه کردن تحقیق در طلاب تأکید کرد و گفت: از مهمترین وظایف حوزه، مجهز کردن طلاب به ابزار پاسخگویی است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در دوره تربیت مدرس سطح عمومی مقدماتی مهارت پژوهشی اساتید حوزه های علمیه که به همت معاونت پژوهش حوزه در مجتمع یاوران مهدی(عج)جمکران برگزار شد، گفت: پشتوانه و قوام دانش و علوم حوزوی بر محور پژوهش است و با وجود این درون مایه اصلی، می توان سایر برنامه را پیش برد و اگر این درون‌مایه نباشد، سایر برنامه ها در مسیر خود قرار نخواهد گرفت.

معاون آموزش حوزه های علمیه تأکید کرد: ماهیت اصلی واژه هایی مانند تفقه، اجتهاد و استنباط، تحقیق و پژوهش است و از دیرباز نحوه تدریس بسیاری از علما هم بر پایه پژوهش بوده است.

وی اظهار داشت: اگر به مسائل جدید و مستحدثه در حوزه پاسخ ندهیم به اهداف خود نرسیدیم و چیزی که مشخص است این که مسائل مستحدثه هم با تحقیق و پژوهش ارتباط مستقیم دارد و امروز طلبه و فاضل حوزوی هم باید بتواند پاسخ گویی مسائل جدید باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با تبیین تفاوت شبهه در زمان حال و گذشته گفت: امروز زمان القای شبهه است، به طوری که هر شبانه روز شاهد شبهه افکنی هستیم بنابراین حوزه امروز باید به زمانه پاسخگو باشد و به همین دلیل لازم است طلبه هایی در حوزه تربیت شوند تا بتوانند شبهه را با ادبیات جدید و پاسخگویی مناسب دفع و دفن کنند زیرا با ادبیات گذشتگان نمی شود پاسخگوی شرایط فعلی بود.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه ادامه داد: یکی از مهمترین وظایف حوزه و اساتید، مجهز کردن طلبه ها به ابزار پاسخگویی است و این امر ضرورت امروز جامعه است. اگر می خواهیم این ضرورت در حوزه و در بین اساتید رخ دهد، لازم است استاد روحیه تحقیق و پژوهش را در طلبه ایجاد کند. این کار بزرگی است و نباید از آن غفلت کرد.

وی بیان داشت: تربیت طلبه محقق زمانی اتفاق می افتد که اساتید اهل تحقیق و تفکر باشند. در این صورت می توان این روحیه را در شاگرد نیز ایجاد کرد؛ صاحب کتاب الغدیر برای نوشتن کتابش وقت زیادی گذاشته بود و طوری کتاب تألیف کرد که کسی جرأت عرض اندام و مقابله با آن کتاب را ندارد، دلیل این امر محکم و دقیق نوشتن این کتاب است. حوزه باید به این مرحله برسد.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه با اشاره به مهمترین ویژگی هایی پژوهش موفق افزود: حداقلی ترین فایده پژوهش ابطال باطل و اثبات حق است.

ارسال نظرات